Šedý neutrální, proměnlivý šedý neutrální a šedý přechodový fotografický filtr v praxi

Šedý neutrální, proměnlivý šedý neutrální a šedý přechodový fotografický filtr v praxi

Vydáno: 25. 4. 2014
Autor: martinkamin

Neutrální šedý fotografický filtrSvětlo je dobrý služebník, ale zlý pán. Když je jeho charakter a množství ideální, všichni se radují. Když je světla příliš, musíme si pořídit fotografický filtr, abychom množství světla buď: celkově nebo v části obrazu, dokázali omezit a snížit tím dynamický rozsah scény. Náhradou může být HDR, ale jen v omezených případech.

Nabízím vám můj velice stručný pohled na problematiku "fotografický filtr" a zkusím vám popsat své zkušenosti s jednotlivými typy šedých fotografických filtrů s popisem, jaké jsem použil a jak jsem fotografie pořídil.

Šedý neutrální filtr

Šedé neutrální filtry najdou své uplatnění v okamžiku, kdy se v okolní scéně vyskytuje příliš světla. Fotograf potřebuje například použít záblesková světla, třeba při fotografování na pláži, kde je světla nadbytek. Potřebuje udržet čas závěrky pod 1/250 sekundy a současně maximálně otevřít clonu, aby změnšil hloubku ostrosti podle potřeby. (Řešení existuje, ale stojí příliš mnoho energie - high speed sync.)

Díky použití neutrálního šedého filtru hustoty ND4 se mi podařilo dostat čas závěrky pod 1/250, takže jsem mohl použít plný výkon systémového blesku a dodat na modelku žádané množství světla. Na modelce tak zůstaly jen potřebné stíny, například zastíněná část obličeje.

Filtr jsem použil šedý neutrální ND4. Foceno na fotoexpedici Indonésie na Bali v březnu 2014.

Fotografický Blesk venku použití šedého neutrálního filtru

(f/2.8, ISO 100, Nikon D700, AF-S 70-200 f/2.8 VR G, systémový blesk SB-800)

Šedý neutrální filtr vysoké hustoty

Šedé neutrální filtry vysoké hustoty jsou určeny pro významné - obvykle osmi i vícenásobné prodloužení expozičního času závěrky pro dosažení rozmazání části obrazu, která je v pohybu, typicky například:

  • obloha při fotografování architektury,
  • květina v popředí chvějící se ve větru,
  • tekoucí bystřina,
  • závodní auto nebo cyklista (pro rozmazání pozadí při sledování),
  • nebo mořská hladina dobírající se břehu.

Fotografovat tak můžete za denního světla dokonce s 30sekundovou, i delší, dobou expozice.

Fotografický neutrální šedý filtr prodloužení času

(183 s, f/2.8, ISO 100, Nikon D700, AF-S 70-200 f/2.8 G) Foceno na fotoexpedici do Toskánska v září 2013.

(0,5 s, f/5.6, ISO 100, SONY Alpha a77) Foceno na fotoexpedici do Skotska v červnu 2013

Proměnné neutrální šedé filtry (filtry s proměnlivým faktorem)

V redakci našich fogorfických klubů jsme měli také možnost několikrát testovat filtry šedé, které ale nejsou šedé. Tvoří je dvojice polarizačních filtrů, jejichž otáčením se "zatmavují", takže působí jako plynule proměnný neutrální šedý filtr. Výsledky efekt úbytku světla dopadajícího do optiky objektivu není lineární.

proměnlivý neutrální šedý filtr

(3 s, f/16, ISO 100, Nikon D800E, objektiv AF-S 18-35, f/3.5-4.5) Foceno na fotoexpedici Kladská a Mariánské lázně v květnu 2013

Při jejich výběru bych byl opatrný, protože nastavením maximálního zatmavení dochází k výraznému zkreslení v obraze a jeho barevnému posunu, a zničení obrazu. Výrobce by vás měl informovat, kde je hranice, kdy proměnný neutrální šedý filtr pracuje bez těchto defektů, abyste si neokoupili například proměnný neutrální šedý filtr ND1000, ale použitelný by byl jen do hranice ND64.

Hraniční použití proměnlivého neutrálního šedého filtru

Šedý přechodový filtr

Šedý přechodový filtr používají fotografové pro snížení dynamického rozsahu celé scény, tedy ztmavení části obrazu. Využívá je hlavně fotograf, kterého zajímá krajinářská fotografie. Díky přechodovému filtru dosáhne "stažení" příliš světlých částí obrazu například v obloze.

Šedý přechodový filtr se vyrábí ve dvou provedeních: s kovovým kroužkem pro našroubování na vnější část objektivu nebo jako samostatná destička k zasunutí do plastového nádstavce. Z logiky věci je vám asi jasné, že pokud filtr našoubujete na vnější závit objektivu, nemůžete určovat hranici přechodového efektu filtru, takže v praxi je v podstatě nepoužitelný.

Samostatná destička s nádstavcem vám naopak umožní posouvat hranici přechodu ve všech směrech (část nádstavce držící filtr je otočná kolem osy objektivu) a navíc nádstavec dovoluje umístit několik fitlrů za sebou (s rizikem vinětace na krátkých ohniscích). Výrobci mají každý své označování přechodových filtrů, ale informace o hustotě se vždy v manuálech a katalozích objeví, tady se například jedná o přechodový filtr Cokin - Gradual Grey G2, tedy přechodový šedý filtr s jemným přechodem - soft.

držák filtrů CokinCokin přechodový filtr

Podobně jako s proměnnými šedými filtry je potřeba (obecně se všemi filtry) dát pozor při jejich výběru. Levné filtry bez speciálních povrchových úprav nejsou schopny přenášet dostatečně kontrast, a často při dopadu přímého světla na jejich hranu nebo plochu dochází k projevu nechtěných vad (ještě se k tomu přidá objektiv s horší prací s protisvětlem).

šedý přechodový filtr

(1/15 s, f/11, ISO 100, EF 70-200 F/2.8 L IS USM na 115 mm, šedý předchodový filtr hard ND 0.9) Foceno na fotoexpedici v Toskánsku v květnu 2013

šedý přechodový filtr v protisvětle šedý přechodový filtr v protisvětle

Zde je stručná a krátká tabulka vysvětlující parametry šedých a šedých předchodových filtrů

Číslo ND. Číslo ND Vyjádření clonovým číslem O kolik EV redukuje? Množství světla, které propustí
    1 0 EV 100 %
ND 0.3 ND2 1/2 1 EV 50 %
ND 0.6 ND4 1/4 2 EV 25 %
ND 0.9 ND8 1/8 3 EV 12,5 %***
ND 1.2 ND16 1/16 4 EV 6,25 %
ND 1.5 ND32 1/32 5 EV 3,125 %
ND 1.8 ND64 1/64 6 EV 1,563 %
ND 2.1 ND128 1/128 7 EV 0,781 %
... ... ... ... ...
ND 3.0 ND1000 1/1024 10 0,098 %
... ... ... ... ...
ND 3.9 ND8192 1/8192 13 0,012 %

***Vysvětlení, jak číst v tabulce: koupíte-li si neutrální šedý fotografický filtr ND8, sníží vám množství světla procházející do fotoaparátu na 12,5 procenta (to je hodně a představuje to například prodloužení času závěrky o 3 EV, tedy například z času 1/125 na 1/15 sekundy.

Výběr filtru

Nikdy (NIKDY) si nekupujte nejlevnější filtry, jsou to vyhozené peníze. Mají spoustu vad, co jsem popsal výše, budou vás jenom zlobit, budou vám komplikovat a protahovat práci v terénu, rychle se poškrábou, budou jim chybět dodatečné vrsty, budou vyrábět barevný posun (podobně jako můj první Cokin ND0.9). 

Pamatujte, že filtr je součást optické soustavy a společně s objektivem se nejvíce podílí na kvalitě přenosu světla na čip nebo film. Je lepší vybrat si nižší typ těla fotoaparátu a ušetřené peníze investovat do objektivů a filtrů!

V praxi nejraději používám neutrální šedý ND8 a ND32 a přechodový ND0.6 a ND0.9 s jemným (soft) a silným (hard) přechodem. Pokud s filtry úplně začínáte, nepořizujte si plastový rámeček, až když zjistíte, jestli vám taková práce vyhovuje, můžete si jej dokoupit. Stojí vás jinak tolik co filtr samotný.

Fotobazar se zobrazí pouze přihlášeným

Na tomto místě se registrovaným a přihlášeným fotografům zobrazuje fotobazar.